Gezonde voeding en leefstijl tijdens de zwangerschap

Voeding

Een evenwichtige en gevarieerde voeding is altijd belangrijk, maar zeker in de zwangerschap. Ook is het belangrijk om bepaalde dingen tijdens de zwangerschap niet te gebruiken:

  • Eet geen rauw vlees (zoals filet american, rosbief, biefstuk e.d.) en was rauwe groenten en fruit goed alvorens ze te eten, dit om besmetting met toxoplasmose te voorkomen. Toxoplasmose wordt overgedragen door een parasiet die in de uitwerpselen van de kat zit. Verschoon daarom in uw zwangerschap de kattenbak niet zelf en werk in de tuin met handschoenen aan. Besmetting tijdens de zwangerschap kan schadelijke gevolgen voor uw ongeboren baby hebben.
  • Eet geen producten die van rauwe melk zijn gemaakt. Als dit het geval is staat er in Nederland “au lait cru” op de verpakking. Vermijd ook eten dat niet meer vers is (bijv. fabrieksslaatjes, voorverpakte gerookte zalm of voedsel dat lang in de koelkast heeft gestaan), dit om besmetting met de listeriabacterie te voorkomen. Gezonde volwassenen worden hier zelden ziek van, maar een ongeboren baby is hier wel gevoelig voor.
  • Eet geen lever ivm het hoge vitamine A gehalte. Teveel vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Leverproducten, zoals paté, leverworst, smeerworst, mogen wel in beperkte mate gegeten worden (bijv. 1 boterham met leverpastei per dag).
  • Gebruik liever niet meer dan 300 mg cafeïne per dag, dat is bijvoorbeeld 2 koppen koffie, 2 koppen thee en 1 glas cola.
  • Door wetenschappelijk onderzoek is vastgesteld dat roken, het gebruik van alcohol en alle soorten drugs een nadelige invloed hebben op de groei en ontwikkeling van uw ongeboren baby. Wij raden aan dit niet te gebruiken tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding. Mocht u roken, dan is het belangrijk daarmee te stoppen als u zwanger wilt worden. Voor tips over stoppen met roken kunt u bij ons terecht en/of op de site www.stivoro.nl.
  • Voor alle medicijnen geldt dat u deze alleen mag gebruiken na overleg met de arts of de verloskundige.

Verder adviseren wij om vanaf dat u een zwangerschapswens heeft tot week 10 van uw zwangerschap 0,5 mg foliumzuur per dag te gebruiken. Ook kunt u uw voeding ondersteunen door elke dag een vitaminesupplement te gebruiken. Let erop dat dit een supplement is speciaal voor zwangere vrouwen. Dit kunt u ook blijven gebruiken tijdens de borstvoedingsperiode. Als er voldoende foliumzuur in dit supplement zit, hoeft u niet apart foliumzuur te gebruiken.