Zwangerschapsongemakken

In de eerste maanden van uw zwangerschap moet uw lichaam zich helemaal aanpassen om de groei van uw kindje mogelijk te maken. De meeste vrouwen voelen zich in de eerste periode niet bepaald fit. U kunt te maken krijgen met allerlei zwangerschapsverschijnselen zoals misselijkheid en moeheid. Dit kan enigszins verwarrend zijn: aan de ene kant bent u blij met uw zwangerschap, aan de andere kant kunt u zich lichamelijk lamlendig voelen. Iedere zwangerschap en elke vrouw is anders en dus heeft ook iedereen in een andere mate hier last van.

Vanaf het moment dat u zwanger bent spelen de hormonen de hoofdrol. De hormonen die gewoonlijk de maandelijkse cyclus regelen worden nu in veel grotere hoeveelheden aangemaakt. Tijdens de zwangerschap heeft progesteron de taak de zwangerschap de beschermen. Door zijn verslappende werking voorkomt progesteron dat uw baarmoeder zich voortijdig gaat samentrekken. Oestrogeen stimuleert de groei van de baarmoeder en de bloedvaten. HCG is een hormoon dat door de placenta in wording wordt geproduceerd en speelt met name de eerste vier maanden een sterke rol. Het zorgt er voor dat de jonge zwangerschap in stand blijft. Deze hormonen hebben dus allemaal een taak om de zwangerschap goed te laten verlopen. Maar door de grote hoeveelheden die nodig zijn tijdens de zwangerschap hebben ze ook minder gewenste gevolgen.

Hieronder zullen we enkele ongemakken tijdens de zwangerschap bespreken en advies geven hoe hiermee om te gaan. Belangrijk om te weten is dat u ons altijd kunt bellen met klachten/ongemakken. De informatie op deze site vervangt namelijk niet ons antwoord op uw vragen. Iedere situatie is uniek en er is dus voor iedere situatie een ander advies!

Niet iedereen zal last krijgen van al deze ongemakken!

Misselijkheid

HCG is er meestal de oorzaak van dat vrouwen zich de eerste maanden niet optimaal voelen. Misselijkheid is vaak één van de eerste zwangerschapsverschijnselen. Veel vrouwen zijn in lichte mate ’s ochtends misselijk. Een kleine groep vrouwen voelt zich de hele dag door misselijk en moet af en toe braken. Een enkeling is de eerste 16 weken continu ziek.

Vanaf de 12e week kan de misselijkheid al iets minder worden en bij de meesten houdt het definitief op na de 16e week. Het HCG verdwijnt dan grotendeels uit het lichaam.

Als u misselijk bent volg dan de adviezen op zoals wij die u hieronder geven. Als u ook gaat braken is het belangrijk dat u oplet of u wel genoeg binnen houdt. Soms kan de misselijkheid namelijk leiden tot overmatig braken. Dit betekent dat u helemaal geen voeding of vocht kunt binnenhouden. Er dreigt dan gevaar voor uitdroging.

Als u (veel) braakt, bespreek dit dan altijd met ons!

Wat kunt u er aan doen?

Voorkom een lege maag door regelmatig kleine, lichte maaltijden te eten en voor het opstaan al een kopje slappe thee met een beschuitje te nemen. Voorkom dat de maag teveel geprikkeld raakt door niet te veel,niet te zwaar en niet te vet te eten en matig te zijn met koffie. Neem voldoende rust, dit heeft een gunstige werking op de misselijkheid. Neem altijd een boterham of zakjes instant bouillon mee als u op pad gaat. Vermoeidheid

Alle veranderingen in uw lichaam kosten extra energie. Ook het groeien van de baby kost veel energie. Al met al is het heel normaal dat u meer rust en slaap nodig heeft dan u gewend was. Geef hieraan toe zoveel als mogelijk is!

Vaker plassen

De baarmoeder groeit snel. Al na enkele weken is deze zo groot als een flinke peer en kan al vrij zwaar op uw blaas drukken. Hierdoor moet u vaker plassen. Na de eerste maanden gaat de baarmoeder meer naar boven richting navel groeien en drukt dan minder op de blaas, waardoor de blaas weer meer ruimte krijgt en u dus minder vaak hoeft te gaan plassen. Op het einde van de zwangerschap neemt de druk op de blaas weer wat toe door het indalende hoofdje van de baby en zult u dus weer vaker moeten plassen.

Verstopping

Veel vrouwen merken de verslappende werking van progesteron voor het eerst op aan hun stoelgang. Hun darmen werken trager en dat kan verstopping veroorzaken. Het eten van volkorenproducten, rauwkost en ontbijtkoek helpt vaak, evenals het drinken van sinaasappelsap en Roosvice Laxo. Drink wat meer en beweeg regelmatig; beweging brengt de darmen op gang. Aambeien kunnen veroorzaakt worden door deze obstipatie. Hiervoor kunt u zalf gebruiken, bij de apotheek weten ze precies welke zalf u mag gebruiken tijdens de zwangerschap. Een goede aambeienzalf is curanol. Kijk op www.curanol.nl.

Gespannen borsten

De borsten kunnen al snel na de bevruchting gespannen aanvoelen en in omvang toenemen. Dit wordt veroorzaakt doordat er meer bloed naar uw borsten gaat en de melkklieren opzwellen. Zo bereiden de borsten zich voor op het geven van borstvoeding. U kunt uw borsten het beste ondersteunen met een stevige BH. De tepels en tepelhoven groeien ook mee en worden donkerder van kleur. Door de extra pigmentatie wordt de huid steviger en is beter beschermd tijdens het krachtige zuigen van de baby als u borstvoeding geeft. De kleine pukkeltjes die rond de tepel verschijnen zijn vetkliertjes. Het vet houdt de tepel soepel. Soms komt er tijdens de zwangerschap al een beetje melk uit de tepels. Dit is normaal. Tijdens de zwangerschap kunnen de tepels erg gevoelig zijn door de vergrote doorbloeding. Kijk verder onder het kopje Borstvoeding’ op deze site om meer te lezen over borstvoeding.

Spataderen

Verschillende factoren zorgen ervoor dat er tijdens de zwangerschap spataderen kunnen ontstaan: De wanden van de bloedvaten verslappen door progesteron. Er wordt tijdens de zwangerschap meer bloed rondgepompt in de vaten. Er is meer druk in de vaten in de benen omdat het bloed teruggepompt wordt naar het hart langs de groter groeiende baarmoeder. Spataderen ontstaan niet van het ene op het andere moment. Er zijn duidelijke voortekenen. Een van de eerste signalen is een zwaar gevoel in de benen en “onrustige benen”. Nachtelijke kuitkrampen kunnen ook een voorteken van spataderen zijn. Wat kunt u er aan doen? Sta of zit niet te lang achter elkaar. Draag geen knellende onderbroeken. Draag lage en makkelijke schoenen. Draag geen afknellende pantykousjes. Douche uw onderbenen en knieholten met koud water na. Masseer uw benen vanaf uw enkel richting bovenbeen. Bij een zwaar gevoel, kuitkrampen of pijn: draag steunkousen. Bandenpijn Dit komt vaak voor tijdens de zwangerschap. Dit wordt veroorzaakt door de groeiende baarmoeder; de banden die aan de baarmoeder vastzitten rekken steeds meer uit. Hierdoor wordt een vaak wat stekende pijn veroorzaakt aan de zijkant van de buik en in de liezen. Wat wel eens kan helpen is wat extra warmte (een kruik of warme douche) tegen de pijnlijke plek. Bij tijdelijke bandenpijn is rust het beste advies. Probeer zwaar tillen en bukken zoveel mogelijk te vermijden als u last heeft en ondersteun uw buik bij niezen, hoesten of bewegen. Dit geeft enige tegendruk. Probeer onverwachte bewegingen te voorkomen.

Brandend maagzuur

De baby kan (naar het einde van de zwangerschap toe) tegen de maag aandrukken waardoor u last van brandend maagzuur kan gaan krijgen. U kunt er ook last van krijgen omdat de spieren tijdens de zwangerschap verslapt zijn, waaronder ook de kringspier die de maag afsluit.

Ons advies:

Zet het hoofdeinde van uw bed wat hoger door bijvoorbeeld een boek onder de pootjes te leggen. Eet vaker kleine beetjes verspreid over de dag. Eet niet te vet. Gebruik weinig tot geen koolzuurhoudende dranken. Zit bij het eten goed rechtop, zo krijgt de maag goed de ruimte. Neem een hap gele vla. Als deze adviezen allemaal niet genoeg helpen, kunt u bij de drogist of apotheek een middel halen tegen maagzuur. Bijvoorbeeld: Rennies (ook in vloeibare vorm), Gaviscon, Regla PH of Antagel.

Lage rugpijn

Dit komt regelmatig voor. Doordat de spieren in de buik uitrekken geven deze niet zo veel steun meer; je rugspieren moeten dus alles opvangen. Let op je houding, draag geen hoge hakken; een buikband of een doek kan eventueel wat steun geven en de pijn wat verlichten.

Bekkenklachten

Het bekken bestaat uit verschillende botten: het heiligbeen (rugzijde), het schaambeen (voorzijde) en de 2 darmbeenderen aan de zijkanten. Deze botten gaan tijdens de zwangerschap onder invloed van de hormonen los zitten ten opzichte van elkaar. Hierdoor komt er in het bekken meer speling, waardoor er tijdens de bevalling extra ruimte ontstaat om de baby geboren te laten worden. Hoewel er bij iedere vrouw sprake is van een toegenomen beweeglijkheid van het bekken, heeft 50% nooit last van bekkenpijn. 40-45% van alle zwangeren heeft af en toe een beetje last, dat wil zeggen dat veel vrouwen vanaf de dertigste week af en toe hun bekken beginnen te voelen. Na een vermoeiende dag ervaren zij een beurs en vermoeid gevoel laag in de rug of in de bekkenstreek. Deze klachten verdwijnen normaal gesproken door rust. 5-10% van de vrouwen krijgt echt last van bekkenpijn, waarbij de dagelijkse bezigheden in meer of mindere mate door deze pijn beperkt worden. De klachten gaan ook niet meer vanzelf over door rust te nemen. Wanneer dit bij u het geval is, kunnen wij adviezen geven hoe u met deze klachten om kunt gaan en eventueel doorverwijzen naar een fysiotherapeut die is gespecialiseerd in bekkenklachten.

Emotioneler zijn

Onder invloed van de hormonen kan u tijdens de zwangerschap gevoeliger en emotioneler zijn dan normaal. Het is te vergelijken met de dag voor de menstruatie, wanneer vrouwen ook sneller boos kunnen worden en sneller in tranen zijn. Als u dit bij uzelf bemerkt, weet dan dat dit heel normaal kan zijn.